Tuesday, April 16, 2013

Cinta Kau Dan Aku by Siti Rosmizah

Sinopsis daripada kulit belakang novel:

"Apa jadi driver? Hei Risya, dah tak ada jawatan lain ke kat tempat kerja Milah tu sampaikan jawatan driver pun kau terima? Dah-dah, balik kampung aje. Tolong mak kat warung lagi bagus. Apa, kau ingat, kau tu jantan ke. Nak jadi driver", marah Mak Timah. 

"Kalau saya katakan saya tak kisah untuk memperisterikan awak? Dan saya juga sebenarnya sudah mula menyukai awak, adakah awak akan berubah fikiran dan menerima saya?" soal Farish Hakimi dengan wajah serius. 

"Sayang, dari hati yang tulus abang nak beritahu sayang yang abang sungguh bahagia dapat menjadi suami sayang. Abang harap, Risya boleh terima abang dalam hidup Risya. Percayalah, abang ikhlas mengambil Risya sebagai isteri abang." 

Sebaik sahaja kaki Farish Hakimi hendak melangkah masuk ke balai berlepas, dia dikejutkan dengan suara yang amat dikenalinya. Suara yang sememangnya amat disayangi, suara yang menyebabkan dia ketawa, suara yang menjadikan hidupnya ceria, suara yang sentiasa berbisik manja di telinganya. Tidak, dia tidak perlu untuk mendengar suara itu lagi. Bukankah suara itu yang telah merobek hatinya? Bukankah suara itu yang telah meragut kepercayaannya?


Novel kedua karya Siti Rosmizah. Not so bad, and I think this novel lagi bagus daripada novelnya yang sebelumnya, "Andai Itu Takdirnya". Mungkin sebab novel ne lebih lucu, which is my favorite genre right next to romance. Terlampau banyak drama ne membagi menyampah jua, but when diselitkan babak-babak komedi barulah okay. :D

Farish, Farisya... Brilliant names, tapi at times membuatkan readers confuse. Haha. A very cute couple dan mempunyai characteristic yang somewhat contrast, tetapi when they're together sepadan jua.

This novel has also been adapted into a drama. Fizz Fairus memainkan watak utama lelaki, manakala Sara Ali memainkan watak Farisya. Dua-dua cute! Watak antagonis dilakonkan oleh Dynaz Mokhtar. I don't know why, tapi perempuan ne memang sesuai melakonkan watak-watak yang bagi menyampah. :P

This drama adaptation is probably the exact extraction from the novel. Semuanya sama... almost 100% (Probably 98%) of the dialogue ada dalam novel. If you teliti the novel and watch the drama at the same time, confirm na jauh larinya. Ada certain part yang not really penting tu kana ignore saja but it's really mundane. This is probably the best adaptation so far, walaupun most pelakon-pelakon sampingannya berlakon macam ice. haha.

Rating for the novel: 5/5
Rating for drama: 4.5/5

:D

0 comments:

Post a Comment

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Affiliate Network Reviews