Tuesday, November 13, 2012

Adam & Hawa diadaptasi ke Drama Bersiri

I'm in a mood for Novel adaptation dramas! Been watching drama, Adam & Hawa, a drama adaptation of a popular novel by Aisya Sofea. I suka la sangat-sangat drama Adam & Hawa ne, sebab tak banyak perubahan yang terdapat di dalam drama ne dengan apa yang ada tertulis di dalam novel. So far, the drama is staying true to the book; but I don't know about the future episodes...

Novel Adam & Hawa menceritakan kisah Ain Hawani dari A sampai Z; tak tau apa yang terjadi di luar pandangan si Ain ne sebab style penulisan Aisya Sofea menggunakan teknik karangan kata ganti nama diri pertama. Kesemua senario yang dibaca adalah melalui kaca mata si Ain. So, naturally, I takde nak complain tentang babak-babak tambahan yang ada di dalam drama ne.

I heard, ramai yang tak puas hati dengan Nadia Nissa, pelakon yang memainkan watak Ain Hawani ne, tapi since I knew that she was handpicked by the author herself, so I don't want to judge until I see the drama... and I rasa the choice is perfect. Aaron Aziz, is of course, a brilliant choice!

Sinopsis Novel Adam & Hawa:


Ain Hawani berkerja sebagai guru gantian di sekolah tadika milik kakak Adam Mukhriz seorang pilot yang lagaknya seperti playboy...

Oleh kerana sakit hati dengan Adam Mukhriz tidak mengendahkannya, kekasih Adam  ingin menjerat lelaki itu.Namun tersalah perhitungan apabila Ain Hawani menjadi mangsa korban.

AIN HAWANI, zaman solonya ternoktah pada usia remaja. Hanya kerana silap perhitungan, timbul prasangka buruk, menyebabkan dia dan Adam Mukhriz terjerat. Rayuannya tidak dipedulikan. Lelaki itu pula diam membisu, seolah-olah benar apa yang berlaku. Ain ditangkap khalwat bersama Adam

Akhirnya, ijab kabul antara mereka terlafaz dalam paksa dan tanpa rela. Sayangnya, hubungan suami isteri ini hanya tertulis di atas kertas sahaja. Ain yang kecewa, pergi jauh mencari harga diri. Adam yang ditinggalkan, menghitung hari-hari nan sepi. Setiap saat rindunya terus melimpah. Namun Ain tidak pernah berpaling melihat cinta yang mekar di hatinya. Ah... Adam pasrah! Semua itu salahnya kerana tidak berani memaknakan kata-kata. 


------

Sekarang ne, since I'm into Malay dramas... I decided to watch BICARA HATI. I'm up to episode 4 now, and so far... I'm very annoyed by the drama... and then I realised that the drama was directed by Osman Ali, who directed the movie, Ombak Rindu. Hmm... Is it just a coincidence, or did I really hate it when this guy is involved with any movie/drama project I'm trying to like... Ugh!!

0 comments:

Post a Comment

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Affiliate Network Reviews