Monday, May 13, 2013

Cinta 3 Suku by Herna Diana

Cinta 3 SukuCinta 3 Suku by Herna Diana
My rating: 4 of 5 stars

I read this novel ages ago. Tak ingat bila... Tapi I did a bit of re-reading few weeks back.

I perasan yang Herna Diana banyak membuat repetition dalam penulisannya. In this one scene, penulis menggunakan “selama ini” berulang kali. Mungkin bagi sesetengah pembaca, tu bukanlah satu masalah tapi bagi aku, ianya agak menganggu fikiran. Dah feel sangat dengan bacaan, lepas tu terstop pulak pasal terlampau terfikir dengan dua perkataan tu. 2 kali tu, I can accept... tapi bila dah lebih dari tu, it can ruin your concentration.

Lagi satu “kecacatan” dalam novel ne... Penggunaan bahasa Inggeris yang salah. I perasan banyak penggunaan bahasa Inggeris yang salah. Salah satu daripadanya bila Julia pujuk Arie untuk kembali kepangkuannya, “I know we can happy together likes before” yang sepatutnya be “I know that we can be happy together like before”. Patutnya I rasa menyampah dan marah tapi bila I baca that small part, I tersenyum lah pulak. Then ada part when Arie said something like “she very special to me” (“she’s very special to me”). Ada lagi penggunaan yang salah tapi lets not get there... I think it's funny when seorang pilot dan doktor spoke broken English though. Kadang2, kesalahan sedikit ne boleh membawa makna yang lain dari sepatutnya.

On to the good parts:

Apa yang paling I suka sangat2; character2 dalam cerita ne. I suka perwatakan Iman dan Arie. Kedua2nya mempunyai perwatakan yang agak sama dan sebab itu agaknya I rasa mereka ne serasi sangat2. Sometimes persamaan itu ada yang tak kena, but that's not the case in this novel.

Iman kuat menyakat orang dengan loyar buruknya, and I found that bila Arie mengenakannya to be quite brilliant. It's like Iman ne hebat dalam sesuatu, tapi her to be other half is better than her at most time. I suka these two characters; they complement each other quite perfectly and very compatible with one another. These two characters sering buat I ketawa macam orang gila.

Kepercayaan Iman terhadap suami jarang ada dalam watak utama novel. Iman seorang yang manja dan nakal, tetapi sangat matang dalam pemikiran. Selalunya, watak perempuan ne mudah aje melenting bila nampak husband mereka dengan perempuan lain.

When it comes to Arie, I understand why dia terus sangka yang bukan-bukan. What happened with Julia must have affected him deeply.

Contras from Iman and Arie, watak Suhaila dan Dr. Razif ne matang dan penuh dengan ciri2 yang ada pada ibu bapa. I like how mature they are being and how it affects Iman yang kekurangan kasih sayang (before mereka tahu yang Iman ne ada ibu dan ayah). I suka sangat dengan kelakuan mereka sebelum dan selepas kahwin; they’re like the perfect couple. Part yang I suka bila Dr. Razif first time nampak Suhaila tanpa tudungnya. I found it really sweet. (which is why I will never read Herna Diana's book yang baru-baru ini diterbitkan :'()

I love how Amir fits into this story; acting not more than a friend to Iman. Then hubungan kekeluargaan yang terjalin di antara keluarga Razif dengan Arie tu I found very endearing and brilliant; keluarga tidak semestinya ada pertalian darah.

Also, I don't know if I like the fact that Iman easily fits into her family... Tiada perkembangan with this "jejak kasih" part, macam semuanya sudden. A bit kebudak-budakan in my way of thinking....

Needless to say, highly recommended.

Sinopsis:

‘SKETSA Perang’ di pertengahan jalan menjadi detik pertemuan pertama antara Minah Sewel dan Mamat Tiga Suku. Sejak itu, pertemuan demi pertemuan tercipta. Anehnya, setiap pertemuan dihiasi insiden perlanggaran.

Iman – gadis comel yang nakal dan berperwatakan kasar atas dasar mahu melindungi diri lantaran pengalaman masa silam. Kehilangan abah tersayang menjadikan dia sebatang kara. Kebencian si ibu tiri menambah lara hidupnya lantas dia membawa diri ke kota. Kehadiran Suhaila dan Razif secara tidak dirancang membolehkan dia menumpang kasih dan sayang.

Arie – pertemuannya dengan Iman menghadirkan seorang musuh dalam hidupnya. Si Minah Sewel! Sikap kasar dan mulut celopar gadis itu menimbulkan kejengkelan di hatinya. Tidak seperti kekasihnya yang manja dan pandai menggoda.

Iman dan Arie tidak sehaluan. Seorang ke simpang kiri, seorang lagi ke selekoh kanan. Tetapi, haluan berbeza itu membawa mereka ke satu jalan lurus bernama keserasian. Namun tiada seorang pun menduga lorong yang sedang mereka lalui itu rupa-rupanya penuh dengan onak dan duri.


View all my reviews

0 comments:

Post a Comment

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Affiliate Network Reviews