Thursday, May 30, 2013

Teduhan Kasih by Marissa

Teduhan KasihTeduhan Kasih by Marissa
My rating: 4 of 5 stars

Teduhan Kasih merupakan novel pertama daripada penulis Marissa yang aku baca and I think this is her second book. First impression is very important to capture readers' interest to buy more from the same author. I don't know about her first novel, tapi novel kedua ini memang superb.

Novel ini menceritakan kehidupan yang ditanggung oleh seorang isteri mengandung yang baru kehilangan suami; kehilangan as in diceraikan. Iffa was described as an isteri yang solehah, from what we can see and apparently, that's not what her husband wanted. Di dalam diam, suaminya, Ryzal mempunyai hubungan dengan kawan baik Iffa, Ayu. Disebabkan Ayu tidak rela bermadu, she asked Ryzal to choose... and he chose Ayu. Iffa balik ke rumah ibu tirinya and she ended up being tortured. Adui... terseksa membaca part before baby lahir ne.

Ehsan used to be a womanizer and drinker. Takdir telah menjadikan dia sebagai penyelamat Iffa semasa dia sedang sarat mahu melahirkan anak. Orang-orang di hospital tu pun thought that Ehsan was the father so dia dibawa masuk ke labour room. Creepy...

Kelahiran Adam membawa makna baru dalam hidup Ehsan sampai dia mengelarkan dirinya Papa kepada Adam. He even suggested the baby's name. I suka sangat dengan perwatakan Ehsan and his character development was brilliantly written. Dari seorang yang tak ada moral kepada seorang bapa yang bertanggungjawab, dan kemudiannya menjadi suami yang pengasih... dan akhirnya sedar daripada kealpaanya sebelum mengenali Iffa.

One thing that I tak suka sangat... the part di mana Iffa membiarkan orang sekililingnya menyangka Adam adalah anak hasil perhubungan sulitnya dengan Ehsan. Hmm... Tau la dia nak menyakitkan hati orang yang berkenaan tapi cara ini, bagi I, menjatuhkan maruahnya and I don't like that. The truth was hidden far longer than it should be.

I'm really unsure how I feel about Iffa's character. I like her as a wife, tapi I tak suka at the beginning tu dia macam tak ada maruah. Merayu-rayu even setelah dimaki. Stress I baca that part. Selepas bersama Ehsan, she's becoming more likable.

Seperti yang saya baca dalam review sebelum ini, memang this novel isn't suitable for underage readers and even some yang dah cukup umur are not comfortable with the image the author dah lakar. For me, I'm not really bothered by this sebab novel Inggeris banyak yang menceritakan lebih detail... tapi bila membaca novel Melayu ne, feelnya lain and weird. Some things are acceptable, but some are not, seperti part strip dancing tu. I think this is the first Malay novel yang ada babak-babak daring dari husband and wife... well -- at least the one that I have read la.

Dan lagi... seperti yang sudah kena mentioned, terdapat satu kesilapan di dalam novel ne. Memang ketara sangat... In one of the chapters, Ehsan bantu Iffa untuk melakukan solat and in the same chapter yang I think lewat beberapa minit selepas tu, Iffa cakap dia bendera merah... Contradicting.

I have satu kemusykilan... Selepas Iffa, Adam and Ehsan balik dari Kuching, Ehsan planned nak bawa mereka overseas and mentioned something like everything dah settle, tinggal nak uruskan passport Iffa and Adam. Kalau baru nak buat, macam mana Iffa and Adam can naik flight ke Kuching? I don't know if Malaysia ada dua passports (for within Malaysia or for international use) or maybe you don't need a passport untuk naik flight within Malaysia. Confuse I...

Lagi satu kemusykilan... Dari apa yang Iffa cakap, macam tak ada apa-apa bad dalam perkahwinan diorang recently tapi selepas she was divorced, banyak flashback Iffa showed kenangan buruk bersama si bekas suami. Apa yang bahagianya kalau dia kena treat buruk macam tu. Belit-belit...

The thing that I like and enjoy the most about this novel is when the attempts si Ayu nak buat untuk sakitkan hati Iffa tu selalu gagal. It's fun and amusing. Selalunya watak baik ne senang je dimanipulate oleh watak antagonis, tapi here that is not the case.

Watak-watak antagonis dalam novel ne, nauzubillah, ramai! Semua mendapat pembalasan, tetapi tak semua sedar dengan kesilapan diorang and still stay jahat... very unusual, really...

Style penulisan, for me, ditahap average. Kadang-kadang I have goosebumps membaca certain part sebab for me seperti sedikit kebudak-budakan and banyak repitition. Despite that, it's still readable.

Highly recommended. Plot wise, amazing.

P/S: Drama novel ne dah ada! Adi Putra as Papa Ehsan. :D


Sinopsis:

"Kau ingat dengan anak ni kau boleh paksa aku ubah keputusan aku? Kau nak ugut aku dengan anak kau ni? Eh! Kau jangan haraplah aku akan ikut kehendak kau. Aku tetap ceraikan kau!" -RYZAL.

Sampainya hati Ryzal, hanya kasihnya sudah tertumpah buat Ayu teman baikku sendiri, tergamak dia menyingkirkan aku dalam keadaan begini. Ketika aku mengandungkan anaknya, dia melafazkan talak.

Dan ketika aku merasakan aku sudah tiada siapa-siapa lagi di dunia ini dan jalan yang bakal aku lalui sangat gelap, dia hadir menyuluh kegelapan itu. Sekali gus meletakkan aku di tengah-tengah persimpangan di antara keikhlasan dan kenangan semalam.

"Sebab kita ada Adam. Kita nikah sebab Adam. Apapun yang berlaku, kita hanya fikirkan tentang Adam. Lagipun abang dah bosan hidup begini. Hidup abang benar-benar kosong. Tapi sejak abang kenal Adam, seperti hidup abang terisi dengan sesuatu. Abang mahu kita hidup sebagai sebuah keluarga. Abang tahu pintu hari Iffa tidak akan terbuka untuk mana-mana lelaki lagi, tapi tolong fikirkan cadangan abang ini." -EHSAN.

Aku benar-benar terperangkap. Sedangkan lelaki yang aku cintai separuh nyawa juga dengan mudah berlaku curang. Inikan pula dia, lelaki yang aku sendiri sedia maklum akan masa lampaunya yang kotor. Kelak akan adakah bahagia untuk aku dan anakku? Namun aku tahu hanya dengan Ehsan saja kami menumpang teduh.


View all my reviews

0 comments:

Post a Comment

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Affiliate Network Reviews