Monday, May 20, 2013

Cinta Perisa Dia by Lynn Dayana

Cinta Perisa DiaCinta Perisa Dia by Lynn Dayana
My rating: 2 of 5 stars

Novel Cinta Perisa Dia (CPD) ini adalah novel ketiga Lynn Dayana yang I read. Before this, I've read Tarikh Luput Cinta (TLC) and Cinta Edisi Terhad (CET). I didn't like those two books, so after that, I memang avoid dari membeli novel Lynn Dayana. This time, I tergerak hati nak beli this novel sebab semasa baca sinopsis cerita, I dapati the tema is a bit unusual... but then again, her TLC and CET pun agak pelik juga.

Cerita bermula apabila seorang penyanyi terkenal, Hadif Imran didesak oleh bondanya untuk menamatkan zaman bujangnya. Oleh kerana Hadif ambil ringan dengan desakkan itu, si bonda decided to create her own reality show called "Rancangan Mencari Menantu". I guess tema ini yang mendorong saya untuk membaca novel ini... However, I'm very disappointed with the writer kerana omit most of the show. Setiap babak rancangan mostly akan berakhir dengan persoalan dan jawapannya kita dapati setelah rancangan itu berakhir. I guess writer wanted to create suspense, tetapi I feel very annoyed when a chapter ended with this sort of scene and then another chapter started with a different scene; langsung tak menjawab persoalan yang timbul di akhir babak previous chapter. Penjelasan yang didapati pun bukan yang diingini oleh pembaca seperti aku. Too short and to the point... and kinda blurry.

Penulisan LD -- memuaskan hati; penggunaan ayat sempurna dan I guess the dialogue is more powerful than penceritaan... Still -- kerana penulis seems to try very hard to keep the rahsia sampai ke climax of story, I sering menjadi annoyed dengan segala teka-teki yang ada from start. Some chapter pun I rasa very short dan ada kalanya I see it as nonsense sebab I tak nampak pentingnya some of them.

I guess, I'm not really a fan of suspens, so I guess LD's novels memang tak kena dengan I... I guess mungkin I anticipate the show scenes more than the drama yang dileraikan at the end. I dig the romantic parts (in the end) though.


Sinopsis:

Cinta itu mana boleh dipaksa. Ditolak, pasti jatuh. Dibuang, pasti sakit. Bagi Hadif Imran, cinta boleh ditangguh sehingga satu detik yang pasti. Dia sudah dewasa, biar dia yang menentukannya. Perisa vanila, coklat atau strawberi... itu haknya.

Bagi bonda, dia mahu menantu. Bonda impikan cinta berperisa iman, bersalut takwa dan dihiasi kasih sayang untuk anaknya. Hadif jadi risau bila bonda sudah naik angin! Bagaimana kalau yang dipilih bonda berwajah ratu, berlesung pipit, tetapi sengau? Atau pandai mengaji, mahir memasak, tetapi rongak giginya? Hadif buntu, bonda naik hantu! Cinta berperisa apa agaknya di akhir cerita?

Rancangan Mencari Menantu bonda rancangkan bersama TV9. Hadif resah dan kecut perut melihat calon menantu bonda. Ada yang terlebih manja, ada yang garang menggoda dan ada yang bahaya untuk dimiliki! Ketar di kaki dilindungi dengan senyuman. Bonda merencana, Hadif susun strategi. Namun kalau sudah cinta... jodoh datang juga tanpa dipaksa.


View all my reviews

0 comments:

Post a Comment

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Affiliate Network Reviews